På den här sidan samlar vi lite olika nyheter från motorsporten och racingen som kanske kan vara av intresse. Eftersom vår fokus ligger på bankörning och trackdays som idag kan vara ett insteg för att börja köra på bana på ”riktigt”, så blir inte detta någon riktig nyhetssajt för racingen. Även om vi naturligtvis inte varken kan låta bli att presentera eller följa några av våra grymma svenska förare runt om i världen. Förare som är otroligt viktiga och fantastiska förebilder. Dessvärre har vi inte haft riktig rekryterings- eller instegsklass på väldigt många år som inkörsport till motorsporten, fram tills nu vill säga! Fredrik Lestrup med Lestrup Racing har skapat en helt ny instegsklass med NXT Gen Cup som är ett helt koncept med specialbyggda små lätta elektriska Mini Cooper. Läs mer på vår blogg. Annars får ”gärdsgårds”-racingen i form av långlopp som
MellanSvenska LångloppsSerien, Mittcup.nu, STEC, Race4fun, Nordic Endurance 1 och Svenska Endurance Cupen för motorcyklar fungera som rekryteringsklasser och därigenom fylla luckan i det som borde vara Bilsportsförbundets absolut viktigaste uppdrag och ansvar. Motorsporten kommer aldrig att bli en billig sport, men med rätt insatser går det att göra den billigare. Vi i Sverige har trots vår blysamma folkmängd, näst flest racingbanor i hela Europa. Vi har dessutom en lång och gedigen motorsporttradition och historia med långt över 100 svenska förare som under många decennier rönt enastående internationella framgångar. Svenska Bilsportsförbundet borde alltså kunna åstadkomma så otroligt mycket mer och göra många fler riktade insatser för att säkra en tillväxt inom motorsporten.
Våra svenska förare i NTT Indycar
I Indycar-serien, den otroligt tuffa amerikanska motsvarigheten till Formel 1, har vi hela fem "svenska" förare, Marcus Ericsson, Felix Rosenqvist, Linus Lundqvist som efter att ha vunnit Indy Light inte fick ta det naturliga steget upp, men slutligen fick chansen att testa och imponerade stort vilket ledde till ett kontrakt med Chip Ganassi Racing för säsongen 2024. Sedan har vi Tom Blomqvist som visserligen tävlar för England men också är son till Legendaren Stig Blomqvist som kommer att köra för Meyer Shank Racing 2024. Sist ut är Rasmus Lindh från Göteborg som kört Indy Llight under säsongen 2023 som numer heter Indy NXT Series.
Marcus Ericsson
Marcus kör nu sin femte säsong i Indycar och tredje och avslutande säsong för Chip Ganassi Racing för att till säsongen 2024 byta till Andretti Autosport. Marcus körde före det totalt fyra säsonger i Formel 1 med Caterham-Renault under fösta året och därefter fyra år med Sauber-Ferrari.
2022 års Indy 500 blev det stora genombrottet för Marcus med den sköna segern och samtidigt en en riktig revansch mot alla som har kritiserat honom under åren. Marcus skrev därmed in sig i historieböckerna som vinnare av det mytomspunna Indy 500.
2015 blev Felix Europamästare i Formel 3, och vann både Macau Grand Prix och Masters of F3. Han blev även trefaldig mästare i Formula Renault.
Han debuterade 2019 i NTT Indycar hos anrika Chip Ganassi Racing. Efter en grym debutsäsong, med två pallplatser och en pole position, slutade Rosenqvist sexa i mästerskapet. Han tog också den åtråvärda rookietiteln. 2020 tog Felix sin första seger på Road America i Wisconsin. Han blev därmed den förste svensk att vinna ett Indycar-race sedan Kenny Bräck 2002.
Felix körde säsongen 2023 för Arrow McLaren men byter till säsongen 2024 till Meyer Shank Racing.
Linus Lundqvist från Tyresö, körde två säsonger för HMD Motorsports i Indy Lights. Första säsongen - som rookie - slutade han trea totalt, vilket var en enastående bedrift. Året efter visade han var skåpet skulle stå och blev den första svensk att vinna Indy Light. Då skulle också steget upp till NTT Indy vara säkrad, men en mycket märklig regeländring gjorde att Linus - trots sin serievinst - blev utan sist för säsongen 2023. Nu är dock ordningen återställd inför säsongen 2024 då Linus fått kontrakt att köra för Chip Ganassi Racing.
Linus sällar sig till gruppen av våra mest framgångsrika svenska racerförare med trippla titlar i svensk och internationell formelbilsracing. Linus har vunnit amerikanska Formula Regional Americas, det anrika brittiska Formel 3-mästerskapet, samt svenska Formula STCC Nordic.
Tom Blomqvist, som är son till legendaren Stig Blomqvist, är till hälften britt och hälften svensk, men vi räknar honom naturligtvis gärna som svensk - även om han tävlar för England. Tom är uppväxt på Nya Zeeland, där också hans racingintresse startade på riktigt med gokart, även om generna naturligtvis fanns där sedan födseln. Redan som 15-åring kom Tom trea i svenska Formula Renault, året efter vann han den engelska Formula Renault serien. Därefter har han vunnit 24 timmars på Spa och säkrat ett antal andraplaceringar på både Bathurst och LeMans. Tom kör som fabriksförare för BMW Motorsport i WEC och Formel E.
En grym fjäder i hatten är vinsten i legendariska Rolex 24 Daytona i Honda Acura HPD som han körde tillsammans med Oliver Jarvis, Simon Peganaud och Helio Castroneves. Tom har nu också säkrat ett flerårigt kontrakt för samma team, Meyer Shank Racing för körning i NTT Indycar Series.
Göteborgsfödde Rasmus Lindh startade med gokart som åttaåring och vann redan under sitt första år en tävling i Spanien. Efter tio år med gokart tog han jätteklivet upp till den amerikanska formelbilsracingen med USF2000 och blev Runner up under sin första säsong. Under de första två åren så stod han på pallen i 18 av 30 race.Han gick därefter vidare till Indy Pro 2000 där han åter blev Runner up innan han tog klivet vidare till Indy Light, som nu heter Indy NXT. Serien har mycket tuff konkurrens och särskilt om man kör för ett av de mindre resursstarka teamen. Rasmus kör för Juncos Hollinger Racing och siktar naturligtvis på att ta sig vidare till nästa steg - NTT Indycar Series... Tills vidare kör nu Rasmus LMP2 i Michelin Endurance Cup för Dragonspeed.
I den prestigefulla motorsporttävlingen Race of Champions gör den samlade världseliten upp om titeln som världens bästa tävlingsförare. Det är förarens skicklighet som avgör då de tävlar mot varandra i exakt likadana bilar. 2022 och 2023 var det dock väldigt annorlunda förutsättningar då tävlingen för första gången någonsin kördes på is. Och inte vilken is som helst, utan på isen alldeles utanför Pite Havsbad.
Utöver alla de rafflande racen mellan den samlade världseliten, så var uppvisningsracet på premiären 2022 (som egentligen inte ens var ett race) mellan Stig Blomqvist i Anders "ACE Competitions" Carlssons Audi SportQuattro S1:a mot den helelektriska 1000 hästars rallybilen Nitro FC1-X, helt underbart att se. Vilken bil som vann? Audi´n naturligtvis..!
Svenskracing.se
Sveriges största resultatsida för motorsporten som samtidigt bevarar Nordens racinghistoria! Alla banracingresultat finns här samlade på ett och samma ställe.
Bengt-Åce Gustavsson är en mycket stor racingentusiast som brinner för sporten som få andra. Han är både motorskribent och motorfotograf. Hans ambition med hemsidan Svenskracing.se är att samla samtliga racingresultat i Sveriges historia! Här går det att söka all tänkbar statistik om förare, bilar, klubbar, tävlingar, ja helt enkelt om vad som helst som rör racing.
Tyvärr brukar inte de olika racingserierna - som har lite av "gärdsgårds-racing" över sig - ha en tendens att inte vara så långlivade. Förr eller senare så ändras reglerna eller så spårar serien ur helt, och så försvinner de. De flesta långlopps serier saknar dessutom riktiga tävlingsdomare, så bedömningar, bestraffningar och tolkningar blir då därefter.
Nedan har vi listat fem svenska långloppsserier för bilar som körs i år och en för motorcyklar. Vi kommer löpande att uppdatera informationen och göra ändringar.
STEC
STEC är en relativt billig instegsserie för den som vill starta med enklare racing. Samtidigt kanske också den mest rättvisa långloppsracingen genom "Balance of Performance" med indelning i tre olika klasser baserat på kilo/hk i 2-4-6-8 timmars racing.
Du kan genom detta system köra nästan vilken bil som helst inom STEC så länge den besitter säkerhet i form av burbåge, stol och bälte av racingmodell. Det skapar stor möjlighet till trevlig racing.
Mittcup är en cup inom uthållighet, långlopps-racing på asfalt som nyligen startats upp och som körs på Mittsverigebanan Sundsvall. Tanken bakom detta är "alla skall kunna vara med" - det behöver inte vara dyrt att hålla på med motorsport och racing. Mittcup är gräsrotsnivå, och där kommer vi att fortsätta vara, med att alltid ha ett reglemente där det krävs väldigt lite och inga kostsamma modifikationer på bilen för att kunna vara med.
Tanken med den här serien är att det ska gå åka Racing utan att vara miljonär. Serien arrangeras av Östgöta Racing i samarbete med NSHC Karlskoga.
Tävlingarna under 2023 blir som 6-timmars långlopp med flera förare i de olika teamen och här gäller det att åka så många varv som möjligt under aktuell tid. Varje serie kommer att poängberäknas för resp. serie och klass / MSLS och NSHC.
För tävlande Team i NSHC, gäller tekn.reglemente enligt deras reglemente. För MSLS så är det samma tekniska reglemente som 2022 i samtliga klasser. Tävlingarna arrangeras på olika racingbanor runt Mellansverige där merparten av dessa körs i Östergötland och har en lång tradition.
Race4fun arrangerar just nu Sveriges två största långloppserier som erbjuder 8-timmars race på några olika motorbanor. Samt ett avslutande 24 timmars race på Mantorp Park i oktober. Serien körs i två parallella serier dels i Nordic Endurance 1 och dels genom Race4fun som är uppdelad i två olika klasser, Svenska Skrotbilsklassikern med mer begränsat reglemente och Klass 2 med 8 timmars Cup:en som tillåter mer förändringar och trimning.
12-13 oktober, Mantorp Park, Svenska Skrotbilsklassikern, 24 timmars race
Tävlingskalender, Nordic Endurance 1
6 april, Mantorp Park
4 maj, Mittsverigebanan
1 juni, Scandinavian Raceway Anderstorp
24 augusti, Ring Knutstorp
14 september, Kinnekulle Ring
5 oktober, Mantorp Park, Deltävling 6 - final
Svenska Endurance Cupen - MC
SEC är långloppsserie för 4-takts motorcyklar på över 500 cc med fri trimning. Varje team består av 2-3 förare som delar på en motorcykel. Minsta racestint är på 4 timmar.