Det är numer en tradition att von Braun Sportscar i Skene har Öppet Hus på trettondags afton, och naturligtvis så även i år. Eller mer riktigt, framför allt i år. Och det var två mycket spännande avtäckningar på en och samma dag.
Dagen till ära hade Torbjörn von Braun och hans otroligt duktiga medarbetare ställt upp deras exklusiva RestoMod konceptbil byggd på en Volvo P1800, men nu med tillägget Saint efter Helgonet. Men det är mer "Saint" över denna bilen än man någonsin kan förstå. Hela chassit med kardantunnel, baksäte, hjulhus och motorrum är ombyggt för att passa en betydligt modernare drivlina med en 2.5 liters Volvo-motor. Varenda liten detalj på bilen är egenhändigt tillverkad i den egna verkstaden inklusive kolfiber, enastående plåtarbeten och specialfrästa detaljer. Absolut världsklass på allt.
Därefter var det visning av Clas Müller och von Brauns gemensamma superbils projekt som har en helt otrolig historia som startat ihop med legendariska Giotto Bizzarini. Även det ett absolut fenomenalt bygge som vi hoppas vi får se mer av i framtiden.

Drivknuten.se som är specialiserade på delar för bilarnas drivlina har gjort två mycket gedigna guider om problem med drivaxlar på sänkta bilar och varför det är svårt att hitta rätt drivknut till visa bilmodeller.

Drivknuten.se har lång erfarenhet av just drivaxlar och drivknutar, och vet vilka problem som uppstår på vissa bilar och varför det gör det. Guiderna är mycket detaljerade och ingående och belyser verkligen problemen som finns runt dessa reservdelar.

Läs mer på Drivknuten´s bloggar.

Drivknutens Drivknutsguide

Problem med sänkta bilar

Vi har dessvärre ganska mycket att lära av danskarna, i alla fall när det gäller racing. De lyckas vartenda år köra ett riktigt racinglopp mitt inne i stor-Köpenhamn med raka blås och en tokhög ljudvolym. Copenhagen Historic Grand Prix är verkligen danska motorsportens flaggskepp.
Det känns lite paradoxalt när svensk racing kämpar i motvind mot vansinniga miljö- och bullerkrav, men också med prestige och intriger som närmast hör hemma i en dokusåpa.  Och på andra sidan Öresund så lyckas man köra racing mitt i stan utan några bullerrestriktioner och dessutom med alkoholförsäljning inne på racingområdet.
Men det kanske är det som är hemligheten? Danskarnas avslappnade attityd till allt som är krångligt eller närmast omöjligt?
Copenhagen Historic Grand Prix är helt enkelt en folkfest för hela familjen med allt från hoppborgar för barnen till sportbilsutställning, Champagnelounge och så naturligtvis massor av kul och spännande racing.
Sida vid sida tävlar närmast ovärderliga Ford GT med Lotus Cortinor och ettrigt högvarvande hundkojor. Alla får plats och alla får vara med. Självklart är både bilimportörer såväl som märkesklubbar på plats så att alla ska få möjlighet att bekanta sig med sin drömbil.
På plats finns danska och internationella Formel 1-, LeMans- och WTCC-stjärnor som Tom Kristensen, Jan Magnussen, Tom Chilton, John Filippi och Mattias Ekström som ställer upp ideellt och kör ”Race for Riget”, som är ett välgörenhetsarrangemang där hela behållningen oavkortat går till Rigshospitalets barnavdelning.
Publiken betalade för att åka med sina idoler i drömbilar som McLaren, Ferrari 488, Porsche GT3RS, Lamborghini Huracán Performante, Aston Martin, Ford GT40 och den stora publiksuccén KTM GTX/GT2. Totalt inbringade medåkningen förra året nästan en miljon kronor till barnsjukhuset.
Årets Copenhagen Historic Grand Prix går av stapeln helgen den 5-7 augusti i år. Missa det inte för allt i världen!

X