Presentation av unika företag och aktiviteter

Här samlar vi alla typer av blogginlägg som även har lite av reportage eller artikelkaraktär. Vi har genom åren besökt mängder av spännade event och tävlingar, tittat in hos många otroligt duktiga hantverkare och företag inom bilbranschen som nischat sig och blivit unika genom sin specialitet. Här följer ett axplock av lite gott och blandat. 

Helt magiska bilar på Strøjer samlingen ...!

Jørgen Strøjer med sin Stirling Moss replica av Mercedes 300 SLR
Ferrari 250 GTO är en av de mest åtråvärda samlarbilarna i världen
Det rullar inte många Koenigsegg CC8S i DanmarkFyra unika Bugatti på ett och samma ställeLamborghini Aventador SVJ och Huracan STO i racing green
På landsbygden strax utanför lilla orten Assens på danska ön Fyn huserar Jørgen Strøjer med sin helt otroliga bilsamling. Han är noga med att betona att det inte är ett museum, utan snarare hans "privata garage", eller rättare sagt, en samling, som han blygsamt refererar till.
Men vilken ofattbar bilsamling det är! Absolut helt häpnadsväckande med varje bil i enastående skick!
I lokalerna trängs det helt unika Ferrari-modeller som 250 GTO och SWB, F40, Dino, Daytona Coupe, 599 GTO med ett antal olika versioner av Challenge-modeller. Dessutom finns det minst fem Bugatti, många olika versioner av Aston Martin, åtskilliga Lamborghini, Le Mans bilar, Fisker, Porsche Carrera GT, Koenigsegg, exklusiva Mercedes plus tydligen ännu fler bilar i en annan del av byggnaden. Och det mest fantastiska är att de är används och körs. Jørgen är en frekvent deltagare med sina dyrgripar vid evenemang som Copenhagen Historic Grand Prix.
Länk till Strøjer Samlingen
Brutala Ferrari F40 lämnar ingen oberörd
Ferrari 599 GTO är mer brutal och sällsynt än de flesta förstårWall of memorialMagiskt vackra Ferrari 250 SWB

Drömfabriken Elite Projects i Hasslarp

Mastermind eller drömfabriken, är nog det som bäst beskriver Elite Projects i Hasslarp. Företaget tillverkar prototypbilar, bygger om racebilar och supersportbilar, fräser och tillverkar motordelar, bygger motorer och burbågar, bakar kolfiberdelar, skär ut hela karosser som färdiga formar, lackerar bilar och delar, mappar motorer och t.o.m. designar tekniska lösningar till kommande reglementet för Formel 1 teamen.
Den samlade kunskapen hos Elite Projects måste vara så nära oslagbar man kan komma.
Därmed blir det också svårt att beskriva vad företaget egentligen sysslar med, eller vad som är deras specialitet. If you can describe what you want, they can build it!
– Vi är en prototypverkstad helt enkelt, summerar Robin Jonasson, och får det att låta väldigt enkelt!
– Det är också det som är utmaningen och som kräver kunskapsbredden som vi har i huset, att vi måste kunna tillverka allt, från scratch till färdig bil.
– Vi får många gånger hit kunder som vill ha någonting speciellt och helt unikt. Då skissar vi tillsammans med kunden och när vi är överens, så måste vi samtidigt veta att också ska klara av att leverera det kunden önskat.
I verkstaden står ett levande bevis på just det. Vad sägs om en 962 Evo med Porsche 962 som förlaga helt byggd från grunden som en prototyp och nu klar och godkänd för gatkörning i Norge.
Då är det kanske inte heller så konstigt att Elite Projects fick det ärofyllda uppdraget med framtagning av karossen till Ken Blocks Pikes Peak Hoonigan Porsche.
Byggnaden som huserar företaget är indelat i flera olika delar för att fungera. I verkstaden servar och reparerar Conrad och Roger kundernas bilar under översyn av David. Här är Porsche mest frekvent då företaget från början gjorde i kända för sin kunskap som Porsche-specialist. Men Zuffenhausen-modellerna står med närmast armbågs lucka till både Lamborghini, Ferrari och även Koenigsegg som ska servas. I samma verkstad byggs också prototypbilarna.
Vägg i vägg finns en rullande landsväg där Svalle med stor passion mappar allt från standardbilar som trimmats till supersportbilar och prototyper.
I lokalen på andra sidan om verkstaden samsas prototyper med en mängd gokarts som tillhör Robins söner som tävlar mycket framgångsrikt i gokart. Naturligt är därför att det också inrättats en bromsbänk för gokartmotorer som kan simulera alla möjliga banor, temperaturer och förutsättningar. I samma lokal finns också Fredrik Larssons 5-axliga CNC-fräsar. Fredrik driver sitt eget företag i huset och arbetar idag nästan uteslutande med design i datorn för många av Formel 1 teamen. Han gjorde DRS-mekanismen till vingen för flera av teamen och just nu jobbar han på bränslepumpsfunktionen för det nya F1-reglementet till 2025.
I nästa lokal bakas delar och även kompletta bilar i kolfiber. Bogdan och Mariutsz har mer än fullt upp med att bygga karosser och formar till allt från Hot Rods till specialbyggen. Mitt i den lokalen står den nya lackboxen där det faktiskt är Robin själv som mest håller i färgsprutan, eller klarlackerar många av de kolfiberdelar som tillverkats i huset.
Robin tävlade själv många år i Time Attack med sin limegröna Porsche i egenhändigt gjord 918-design. Så det är kanske inte så konstigt att sönerna nu framgångsrikt tävlar i gokart.
– Nej så är det nog, konstaterar Robin. Äpplet brukar inte falla så långt från trädet, även om det ibland tar tid att mogna, säger han med ett skratt.
Men nu satsar jag allt för att det ska lyckas för dem, jag har gjort vad jag ska på bana och är nöjd, så nu är det deras tur, avslutar Robin. För att hasta iväg och packa väskan för att köra med sönerna till Italien för nya gokarttävlingar.

Nitromatad Top Fuel dragster levererar 12.000 hästkrafter!

Det är helt riktigt, vi ska inte skriva om Dragracing på GTRacing-sidan, men detta är alldeles för imponerande för att bara låta passera obemärkt. 
Dragracing handlar i vårt tycke mer om teknik än om motorsport, då just körningen i dragracingens tungviktarklass sällan varar mer än några få sekunder. Detta sagt utan att på något sätt förminska föraren och vad som krävs för att hantera och ratta detta extrema monster till effekturladdning med allt vad det handlar om.
Vad sägs om tolv tusen hästkrafter ur en 500 kubiktums aluminiummotor som accelererar en närmare tiometers jättedragster från stillastående till 160 km/h på 0,7 sekunder och endast 18 meter, dvs på dragsterns dubbla längd!?! Det tar under fyra sekunder att avverka den 1000 fot (304,8 meter) långa asfaltstrippen med en sluthastighet på över 500 km/h. Helt obegripliga siffror för alla normalt funtade personer.

Dennis Nilsson Top Fuel Racing team i Munka Ljungby är ett av totalt åtta Top Fuel team i hela Europa. Pappa Johnny har varit med sedan Hedenhös och när det verkligen begav sig och sitter förmodligen inne med mer erfarenhet än någon annan inom dragracingcirkusen. Hans söner Dennis och Teddy har varit med sedan innan de kunde krypa och har nog fått med sig en skvätt Nitrometan i modersmjölken då de lika vant som farsan hanterar alla delar och moment. Dennis började redan som åttaåring att köra juniordragster och rattar numer vant denna monsterdragster och Teddy lär nu också vara på gång att ta sin licens.

Förutom den hårresande prestandan så är själva mekandet lika imponerande. Grabbarna plockar isär den stora aluminiummotorn helt och ihop igen på en timme. Och det gör de mellan varje tävlingsrepa vilket betyder att de under en tävlingshelg kan göra det upp mot åtta gånger – jo du läste helt rätt. Detta görs dessutom i depån som är helt öppen för allmänheten som kan titta på. Inga hemligheter här alltså.
Efter varje tävlingsrepa så byts olja och samtliga tändstift plus att varenda del i motorn kontrolleras för att säkerställa att allt är helt och fungerar.

Någonting annat som imponerar stort är att i princip alla i teamet kan göra allt, de är så vana att var och en vet exakt vad som ska göras, hur det ska se ut och framför allt hur det ska sitta ihop och fungera. Det ser vi också när unga Teddy vant monterar de stora kolvarna i Billetblocket, även om farsan Johnny kastar ett öga över axeln bara för att nicka nöjt med vad han ser.
Det som inte finns att få de tillverkar de således själva. De har t.o.m en maskin för slipning av de s.k. Floaters skivorna som ligger mellan lamellerna i kopplingen. Johnny har företaget Autoart där han arbetar med maskinbearbetning och legotillverkning men också säljer högflödes AN-kopplingar och metallomspunnen slang.
Det finns så otroligt mycket mer att fördjupa sig i runt tekniken i en Top Fuel motor, men ämnet är för komplext för att beskriva här.

Öppet Hus hos von Braun Sportscars

På trettondagsafton höll von Braun Sportscars sitt årliga öppet hus som är en mycket uppskattad och etablerad tradition. Företaget både bokstavligen och bildligt talat öppnar upp sina lokaler på vid gavel imponerar på alla som bevistar anläggningen. Med stort engagemang och passion visar företagets personal upp varje projekt och process som pågår i huset. Och här finns verkligen allt mellan himmel och jord. Från service av mer eller mindre unika sportbilar eller bilkarosser som syradoppats och ska byggas upp från scratch. Här finns några pågående restaureringar av klenoder som utförs med varsam hand till bilar som omsorgsfullt färdigställts som den gamla Stutz som renoverats till bättre än nyskick. Mest uppmärksamhet rönte naturligtvis von Brauns resto-mod koncept P1800 The Saint som nu är näst intill färdigställd. Den är en orgie i ingenjörskonst som visar husets kunnande i varje lite detalj och process. 
Så snart den är klar återkommer vi med en utförlig presentation.

Essen Motor Show 2023 har överträffat sig själv!

Unika Aston Martin Valkyrie Spider
Essen Motor Show som går av stapeln i början av december varje år har genom åren skiftat inriktning och innehåll. Dessvärre tror många mässägare och arrangörer att monterhyran kontinuerligt ska höjas, till följd av att det blir färre och färre företag med tillbehör och delar som ställer ut, vilket betyder att mässan tappar besökare som många gånger är där för att inventera nyheter, delar och tillbehör. Se bara på Autosport International i Birmingham som idag är en spillra av vad det en gång var. Samma sak har naturligtvis även drabbat Essen Motor Show, där det är väldigt glest mellan tillbehörsmontrarna även om många stylingföretag visar upp fantastiska byggen. 
Årets mässa hade dock Motorsport-tema som naturligtvis passade oss som handsken. Och det var i vårt tycke den absolut bästa mässan någonsin, även om vi - och många med oss - saknar företag som visar och säljer motorsportutrustning.
Visst fanns det ett litet antal väldigt märkliga "tyska" byggen och vederstyggliga s.k. stands, men dessa utgjorde ändå en försvinnande liten del mot de uppåt 500 sportbilar, supersportbilar och racingbilar som höll verklig toppklass. 
Här följer att urval bilder, så håll till godo. 2023 års Essen Motor Show kommer att bli svår att överträffa...
Cool Ford Mustang GT350 with flames

Copenhagen Historic Grand Prix blir bättre för varje år!

Fantastiska Copenhagen Historic Grand Prix blir bara bättre och bättre för varje år. Samtidigt är då arrangemanget ljusår före varje svenskt motorarrangemang när det kommer till planering, marknadsföring, mat och genomförande. Årets upplaga bjöd på mängder av otroligt rafflande race med stenhårda bataljer, som tillsammans med några regnskurar dessvärre resulterade i massor av murkörningar. Enbart under lördagen var det hela 19 avkörningar och kollissioner. Dessbättre var det mest materiella skador, om än att det ofta kan bli väldigt kostsamt med de värdefulla  historiska bilarna.
Skicket, mängden och de spridda fabrikaten på de historiska bilarna imponerar och därutöver var uppslutningen med sportbilar och andra utställningsbilar total.
Häftigast i år måste ha varit ljudet från McLaren 765LT och så naturligtvis 90-talets Mercedes DTM-bil som genererar så stort undertryck/downforce så att danskarna är tvungna att låsa och svetsa fast brunnslocken för att de inte ska flyga upp och iväg efter bilen...
Årets upplaga lockade över 150 tävlande i olika klasser och totalt 38.500 åskådare under de tre dagarna.
“Race for Riget” som är publikens möjlighet att för några tusenlappar få åka med på banan i drömbilen med någon av de många danska racerstjärnorna som Tom Kristensen och Jan Magnussen som ställer upp Pro bono. Hela behållningen från de körningarna går till “Unga barn programmet” på danska Rikshospitalet och har sedan 2010 samlat in närmare tio miljoner svenska kronor.
Det finns alltså en hel del att utveckla och jobba på i Sverige…
Missa inte nästa års Copenhagen Historic Grand Prix som går den 2-4 augusti 2024.
Patinerad Gulf logotype
Roland Poulsen
Grym Lamborghini Huracan Super Trofeo som kördes av niofaldige LeMans-vinnaren Tom Kristensen
Galet råa McLaren 765LT
Mercedes 190 EVO
BMW 2002 Turbo i otroligt originalskick
Porsche Cayman GT4 Clubsport
Ståtlig Jaguar
Häftiga raukar på Gotlands sydostkust
Lamborghini Huracan EVOtronar på toppen av Gotland Ring med vidunderlig utsikt

Speedweek Gotland med von Braun Sportcars

Guidning runt Gotland RingGenomgång av kurvteknik med AlecLamborghini Huracan Performante
Under vecka 30 arrangerade von Braun Sportscar sitt specialarrangemang kallat Speedweek Gotland, som utöver bankörning på Gotland Ring även inkluderade spännande fester, fantastiska middagar, intressanta utflykter och körning runt merparten av ön. Gotland Ring är någonting helt enastående som med sina 7,3 kilometer faktiskt är världens längsta Grand Prix bana, har inspirerats av Nordschleife. Alec Arho-Havré som driver anläggningen, kan banne mig varenda kvadratcentimeter av den härliga banan och delar med stor passion med sig av både tips och råd för att ta sig an den mycket tekniska banans alla utmaningar. Miljön och vyerna runt banan är helt betagande och vid inledningen av den nya bansträckningen öppnar sig en enastående utsikt över kalkbrott, dammar och bergtäkt med toppar som huseras av både havsörn och kungsörn. Själva bangenomgången blir nästan lika intressant och spännande som själva bankörningen i sig.
De många härliga personligheterna som deltog på Speedweek Gotland hade med sig otaliga sport- och supersportbilar som Porsche GT3, Ferrari i mängder som 360, 430 Scuderia, Challenge, California, 488, 296 och SF90 Stradale, några spännade Lamborghini modeller som Gallardo, Huracán EVO och Performante plus några spännande Mercedesmodeller inklusive en Brabus och häftiga McLaren 675LT.
Malou von Braun var ciceron för Speedweek GotlandRolle Pettersson i sin hysteriska Legendsbil
Knallgul Maserati Spider flankerad av Ferrari 296 och Ferrari 430 Scuderia
White Party på Kallis i Visby
Speedweek Gotland drink
Hans Hedin efter ett hårt pass med sin potenta Lamborghini Performante
Thomas och Johan Edberg kollar trycket innan körning
Ingvar Ljungqvist sätter rätt tryck i däcken på sin Ferrari 430 Scuderia
Uppställda och klara för nästa körstint

Hårdtest av Valino racingdäck VR08GP

Valino VR08GP racingdäckHårdtest av Valino VR08GP
Vi har haft stora problem att hitta R-däck och slicks till våra racebilar. Förra året var en total katastrof i såväl 17 som 18 tum, även om det var värst med just 17 tum. Det var också en av orsakerna till att vi valde att gå upp till 18 tum på vår BMW 328 Coupé trackdaybil som används flitigt som testbänk. 
Vi blev faktisk riktigt besvikna på merparten av däcken vi köpte, vilket inkluderar såväl Nankang AR1 som Toyo R888. Bäst fungerade Michelin och Hankook supersoft.

Vi blev därför väldigt positivt överraskade av Tyred.se som lagerhåller både Federal och Valino R-däck i mängder av olika dimensioner och gummiblandningar, särskilt av just det japanska däcksfabrikatet Valino som ståtar med hela åtta olika gummiblandningar. Valinodäcken används flitigt inom driftingeliten, som bl.a. av David Skogsby.
Efter att ha synat Tyreds sortiment mycket ingående bestämde vi oss för att prova Valino VR08GP, som är ett rent racingdäck med mjuk gummiblandning för maximal prestanda, vilket kändes lovande. BMW´n har runt 250 hästar på 1050 kilo med dimensionerna 235/40R-18 fram respektive 265/35R-18 bak.

Vi har nu hårdtestat däcken under ett par trackdays med en avslutande tuff körning på Anderstorp Raceway där de fått bekänna färg och verkligen kommit till sin rätt. Temperaturen håller sig hyggligt stabil liksom trycket, och de greppar faktiskt riktigt bra redan innan de nått arbetstemperatur. Sidogreppet imponer och när de inte längre klarar att hålla emot och börjar släppa, så sker det tämligen odramatiskt. Sidostabiliteten är bra med väldigt liten rörelse i gummit. Men greppet är ändå bättre vid accleration och retardation än i sedled. Flera förare fick chansen att prova, och samtliga var samstämmiga i lovorden om greppet och framför allt hur däcken verkligen suger fast i asfalten vid inbromsning.
Till våren kommer vi jämföra dem med Yokohama A052.
Förarmiljön i NXT Gen Cup elektriska Mini Cooper med jättebatteripack
Hopp för svensk racing med Lestrup Racings NXT Gen Cup

Lestrup Racing lanserar ny instegsklass

Fredrik Lestrup, som bland annat kört V8 Superstars och STCC, som han för övrigt också vann 2020, driver till vardags Lestrup Racing och Stockholms Transport- och Fordonstekniska Gymnasium. Han kan numer titulera sig både racerförare, teamchef, bilbyggare och utbildare för blivande racerförare.

Fredrik och hans team har skapat en helt ny rekryteringsklass för racingen under namnet Nxt Gen Cup som har alla förutsättningar att bli en verklig succé i form av en nytänkt JTCC-klass - ett nytt värdig insteg för juniorer. Framför allt är det en racingklass skapad utifrån rätt förutsättningar, utan att det ska behöva kosta skjortan eller tillkomma en massa dolda kostnader.

Lestrup Racing tar hand om allt. Från transporten av bilarna till träning och race, de håller med tält och catering plus allt praktiskt så att föraren fullt ut kan koncentrera sig på körningen. 
Konceptet som är döpt till ”Arrive and Drive" påminner om den tyska succén med Polo Cup där förarna dessutom bytte bilar mellan racen och bara flyttade över huven som var personlig med de egna sponsorerna. Rättvisare enhetsracing går inte att hitta, då allt handlar om teamets mekaniker som ska ställa in bilen rätt och förarens förmåga att sedan ta bilen i mål - helst naturligtvis då före de övriga förarna…

Fredrik har alltså fattat galoppen och därför omfattar konceptet även utbildning i sponsorrelationer, företagsekonomi, marknadsföring och konsten att hantera sociala media.
Det är för jäkligt att någon som Fredrik ska behöva att utveckla och ta fram racebilar för en instegsklass för racingen och samtidigt en
matarklass till STCC. Det ansvaret borde naturligtvis istället vila på Svenska Bilsportsförbundets axlar och vara deras högsta prioritet, allt för att stimulera en välbehövlig nyrekrytering. Det är bedrövligt att det inte funnits någon instegsklass för racingen på allt för många år.
Stor skämsmössa på för åtskilliga alltså...
Kostnaden för en helsäsong ligger på 45.500 Euro, alltså i runda slängar runt 500.000 kr, vilket utöver de sex racehelgerna även inkluderar två testdagar, transporter, catering, biljetter, mediaprogram och inte minst den så den värdefulla utbildningen.
Vad är det då för bilar det handlar om? Jo, lätta små elektriska Mini Cooper som byggts av Lestrup Racing i samarbete med BMW som fått namnet LRT NXT1, för att de inte längre får heta som standardbilarna, men också för att det är en helt ny typ av bil som är en fulländad racebil - om än elektrisk...
I den elektriska Mini som gemene man kan köpa sitter batteriet under baksätet, men i racebilen har Lestrup Racing kapat ur hela högersidan på golvet och monterat det 30 kWh stora batteriet. Hela elsystemet är därmed nybyggt och racinganpassat.
Intresset för klassen liksom för bilarna är jättestort, stora applåder för Lestrup Racing alltsås. 
På minussidan är att de är elektriska, bara för att de ska vara "politiskt korrekt" i ett försök att locka till sig helt nya företag, sponsorer och samarbetspartners till racingen. 
Risken är dock större att det får helt motsatt effekt, att publiken inte uppskattar elbilsracingen och att alla risker med batterier när det gäller brand, säkerhet och transporter innebär problem för banorna och fördyrar sporten ytterligare!?!
Är det någon som gjort en riktig konsekvensanalys av elbilsracingen och vem betalar om/när det går åt pipsvängen?
Anders Mr. Audi Carlsson skruvar gärna och mycket SportQuattro
Anders Carlsson laddar på bana med sin Audi SportQuattro S1

Anders "Mr Audi" Carlsson

Han kallas Mr. Audi, och det är egentligen inte så konstigt. Anders Carlsson från Borås har levt med Audi och framför Audi motorsport i synnerhet mer eller mindre i hela sitt liv. Men så lägger han också sin vakna tid med att skruva på olika Audi SportQuattro.
När Anders under många år drev Audi-förädlingsföretaget ACE Competition höll det till sist på att gå ut över hälsan, och då Anders inte hann med att skruva själv, utan blev närmast helt låst vid skrivbordet. Då släppte Anders alltihop och fokuserade på sina (och andras) Audi Quattrobilar, husprojekt och sitt extrajobb som yrkeslärare. Låter som det fanns mer än nog sysselsättning ändå…
Anders tävlande under ett antal år framgångsrikt i rallycross och backe - givetvis med VW och Audi-bilar då också. Även om utvecklandet, testandet och skruvandet alltid legat närmast hjärtat.
Anders har under alla år från den första VW Bubblan, via världens första fyrhjulsdrivna Golf och vidare till ett otal fyrhjulsdrivna Audi-modeller alltid byggt och skruvat med sina bilar själv, även om han naturligtvis haft hjälp av mekaniker på tävlingar och duktiga medarbetare som gjort det inte Anders hunnit eller kunnat göra själv. Men det finns nog inte någon som faktiskt har haft fingrarna mer i Audi´s Quattro-modeller än Anders själv. Anders har väldigt goda kontakter sedan 80-talen hos Audi Motorsport i Ingolstadt och många av de erkänt väldokumenterade Audi-tuning-företagen som ex.vis Hohenester Sport, SMS Engineering, MTM m.fl.
Genom åren har Anders renoverat eller byggt upp åtskilliga både äkta SportQuattro S1:or och replikor. Anders egen otroligt häftiga SportQuattro är en replika som genomgående är byggd med originaldelar från Audi Motorsport som härstammar från de ikoniska Grupp B-bilarna som totaldominerade rallyvärlden under 80-talet. Lite unikt är att Anders faktiskt kört fyra av de 20 original S1:orna som är tillverkade, och två av dem har han dessutom tävlat aktivt med.
Hans otroliga Audi röner enorm uppmärksamhet var den än ställs ut eller körs. Antingen är det Anders själv eller Mäster Stig Blomqvist som rattar den på olika uppvisningar. Inte ett öga var torrt när Audi´n körde ett ”uppvisningsrace” under förra årets Race of Champion när Stig tog med sig Sebastian Vettel på en bejublad åktur. Det filmklippet har närmare en halv miljon visningar på Youtube. I årets Race of Champion så kördes Anders Audi i ett uppvisningsrace av Mattias Ekström. Samma Mattias som alltså vann Race of Champion för fjärde gången.
Motortidningarna är flitiga besökare i Anders garage för att göra reportage om hans många olika byggen. Senast var tidningen Bilsport på besök och gjorde ett reportage om hans häftiga Audi A6 pickup bygge.
Därefter var Anders på Automässan i Göteborg som dragplåster i Hagman Nordics monter. Och vilken succé det blev…
5-cylindrig Audi motor under uppbyggnadNytt Audi SportQuattro projekt tar sin formTvå riktiga Trackday Quattros
Anders Carlsson sköna SportQuattro garage
Bilsport fotograferar Anders Audi A6 pickup byggeAnders toppar biltidningarna

Traditionsenligt Öppet hus hos von Braun Sportscars...

Publicerad 2023.01.12   Av Tobbe
Enastående Ferrari Dino
Traditioner är viktiga och von Braun Sportcars Öppet hus på trettondagen är numer så traditionellt som det bara kan bli. De 280 personer som trotsade snöovädret för att ta sig till anläggningen i Skene serverades nygräddade våfflor av von Braun tjejerna och hade möjlighet att kika runt i varenda liten vrå av von Braun Sportcars enastående lokaliteter. 
I bilhallen varvades sportbilar och klassiska bilar om varannat, från DeTomaso Pantera till Aston Martin, McLaren och Ferrari. En Ferrari 812 Superfast kittla besökarna lite extra.
I verkstaden tronade Von Brauns otroligt häftiga P1800-Saint, som ska stå helt färdig till sommaren. Den är en riktig orgie i kolfiber, specialdesignade delar och finurliga lösningar.
I plåtverkstaden fanns flera spännande projekt i olika stadier och en trappa upp i design och sadelmakeriet visade grymma inredningstrollkarlen Marcial Garcia Mendoza hur det går till att sy i läder och bygga upp en inredning steg för steg.
Torbjörn von Braun har verkligen lyckats samlat ett sanslöst begåvat och kreativt bilbyggargäng av absolut världsklass.
Specialgjorda keramiska bromsar på P1800 The SaintDeTomaso i underbart originalskick
von Braun tjejerna serverade mängder med goda våfflorSyradoppad Volvo P1800 kaross
von Braun Sportcars grymma sadelmakare Marcial Garcia Mendoza

Exklusiv samlarbilsshop med extra allt...

Publicerad 2022.10.01   Av Tobbe
Alla som uppskattar racing, modellbilar, samlarbilar, minnen från en svunnen racingtid i form av Formel 1 affischer från 70-talets Anderstorp och spännande memorial som hjälmar och overaller från våra stora stjärnor från den tiden bör inte missa ett besök i Ticko´s Racing shop i Halmstad. Om inte annat för att få äran att träffa mannen bakom alltihop, Tyrone ”Ticko” Persson som bjuder på mängder av intressanta anekdoter och spännande historier.
En hel vägg är full av helt underbara bilder från 70-talets Grand Prix tävlingar på mossen i Anderstorp, en annan vägg är full av gamla affischer för olika GP tävlingar på Anderstorp.
I vackra glasmontrar och på specialbyggda hyllor tronar samlarbilar olika skalor från 1:43 till 1:12. Det är sportbilar, rallybilar, Formel 1 och racerbilar från endast förstklassiga tillverkare som Spark, BBR, CMC, Tecnomodel och såklart Amalgam. Kronan på verket är en helt enastående modell av Ronnie Petersons 6-hjuliga Tyrell i skala 1:8 som är prissatt till 100.000 kr jämnt.
I ett särskilt rum finns otroliga mängder med modellbilar i prydligt staplade lådor försedda med kända racerförares namn. 
Förutom alla otaliga samlarmodeller finns det även ett antal historiska racingbilar i verklig storlek från Greger Peterssons fantastiska samling. Som Richard Rydells otroliga Volvo 850, Fredrik Ekbloms BMW och en kopia av Group 2 Camaro som Frank Gardner vann BTCC med på Silverstone 1973.
Ticko känner många av våra kända svenska racerförare, och åtskilliga av dem har signerat modellbilar som finns till försäljning i butiken. Det finns också autografer från gamla Formel 1 förare om det skulle vara intressant. 
Skulle du mot förmodan vara sysslolös en stund en lördag är det bara att knappa in Spikgatan 15 i Halmstad på navigatorn.
www.tickoracingshop.com
Ticko Thyrone Persson med en modell av Felix Rosenqvist Indybil

Motorima - restaurerar och renoverar unika racingbilar

Publicerad 2022.04.21   Av Tobbe
Ronnie Petersons fantastiskt renoverade March 721X Formel 1 bilMotorn i Ronnie Petersons Formel 1 bil March 721X
I Rydaholm, ett stenkast norr om Ljungby huserar en helt otrolig bilbyggare med inriktning på restaurering och uppbyggnad av klassiska sportbilar, prototyper och Formel 1 bilar. Jodå, du läste helt rätt, i djupaste Småland finns ett företag som renoverar och restaurerar gamla Formel 1 bilar. Motorima heter företaget och Magnus Ahlqvist heter mannen med de gyllene fingrarna som vant skruvar med de unika klenoderna. På andra sidan vägen driver hans föräldrar Smålands bil- musik- och leksaksmuseum som visar upp en del av Magnus alster. 
Men faktum är att bilsamlingen som finns samlad i lokalerna på Motorima inte går av för hackor. Men, och ett stort men för alla som älskar gamla racingklenoder, Magnus tar egentligen inte emot besökare i sin ”bilfabrik”. Så den som vill ”titta in” får se till att beställa en bil eller lämna ett objekt för restaurering.
Det går inte på något sätt att rangordna de otroliga bilarna som finns hos Magnus, men Carrozz Touring bilen som han byggt upp från scratch med endast ritningar och gamla bilder att utgå från lämnar ingen oberörd, sportbilen som han byggde som ett projekt på åttiotalet imponerar stort och den freestyle ”Ferrari-replikan” i 60-tals Formelbilstappning får en att helt tappa fattningen, men frågan är ändå om inte Ronnie Peterson's helt makalöst skickligt renoverade March 721X Formel 1 bil från 70 talet, som körts på Anderstorp när det begav sig, kanske ändå smäller högst och får alla oss racingfrälsta att fälla en tår. Det är i ett så otroligt skick att den faktiskt vida överträffar hur den såg ut när den var ny.
I ett hörn på ovanvåningen har Magnus gjort en Ronnie Pettersson memorial hörna med massor av delar från hans storhetstid i allt från hjälm, overall, karossdelar, dekaler och affischerna från Anderstorps Grand Prix.
I varje del av verkstaden står renoverade motorer, karossdelar och gamla klassiska sport- och tävlingsbilar från Alfa, Fiat och Ferrari.
Magnus är verkligen en trollkonstnär med naturlig fallenhet när det gäller allt från att handknacka fram en aluminiumbit - eller en hel kaross för den delen, att renovera en Formel 1 motor eller en gammal sidventils gjutjärnsmotor från forntiden till att tillverka en del på en bil som inte längre går att hitta.
Med jämna mellanrum så kör Magnus på uppvisningar och tävlingsbanor med några av bilarna han byggt, bland annat då Ronnies March 721X Formel 1 bil. Han har varit både på såväl Anderstorp som Goodwood och kört, så håll ögon öppna, eller öronen rättare sagt då det garanterat hörs när en racingbil från svunna tider varvar upp.

Varsamt renoverad Alfa Romeo SpiderOtrolig Carrozz-Touring bil byggd från ritningar och gamla bilder
Magnus Ahlqvist smakfullt inredda kontorPlåtkonstnären och bilrestaureraren Magnus Ahlqvist
Handknackad aluminium kaross

Lasersvetsning och 3D-printning i titan och inconel

Publicerad 2022.03.15   Av Tobbe
I den innovationsvänliga staden Karlskoga, med starka rötter och historia från Alfred Nobel och Bofors finns teknikföretaget Lasertech LSH AB. Det startades för ett antal år sedan av mångsysslaren och det tekniska födgeniet, sportbilssamlaren och de facto racerföraren Torbjörn Holmstedt.
Företaget är specialiserade på avancerad laserutskrifter i 3D, men inte vilka utskrifter som helst. Jo, de gör självklart 3D-printningar i plast, men deras varumärke är 3D-utskrifter titan, inconel, aluminium och koppar. De har fyra stora mycket avancerade skrivare enbart för den typen av material. Det som kan produceras i dessa skrivare är konstruktioner som hade varit närmast totalt omöjliga att få till på annat sätt.
Lasertech producerar många specialdetaljer för flyg- och försvarsindustrin, som kylplattor till transistorerna med inbyggda vattenkanaler för radarsystemet till JAS 39 Gripen och jetmunstyckena för Boeing. De gör även mycket avancerad lasersvetsning, som romben i nederkant av den stora bilden, där den övre kanten faktiskt lasersvetsad. Lasersvetsningen har den stora fördelen att den är oerhört precis och inte alstrar någon egentlig värme som vid normal svetsning. Isugsröret i bilden nedanför är 3D-printat i ett stycke i Inconel  718.
Talesättet ”bara fantasin sätter gränsen" har aldrig passat bättre. Det som var omöjligt igår, är fullt möjligt idag, och det som verkar vara helt omöjligt idag finns det säkert nya lösningar för imorgon…
För att hitta lösningar på det omöjliga: Lasertech LSH AB

Porschespecialisten - Sahlström Classic Car Service

Publicerad 2022.03.10   Av Tobbe
Ove Sahlström på Sahlström Classic Car Service
Sahlström Classic Car Service heter verkstaden i Borås som som drivs av Ove Sahlström, men som borde heta Sahlström Classic Porsche Service.
För en mer dokumenterat sann Porsche specialist än Ove får man leta efter, han har skruvat Porsche i så många år nu att han tappat räkningen.
Ove var under många år en av hörnstenarna och delägare i Borås Porsche Service som under de åren byggde upp en otrolig kvalitetsnivå och kundnöjdhet som få andra kunde mäta sig med.
Men han tröttnade till slut på rena servicejobb och det allt mer krävande administrativa arbetet, han ville istället fokusera på att bygga om och restaurera bilar, bygga motorer och växellådor. Det var då han bestämde sig för att satsa på sin egen verkstad där han själv bestämmer vad han vill göra. Så numer originalrenoverar och restaurerar han klassiska Porsche modeller och bygger racebilar med tyngdpunkt på 60- till 90-talet. Porsche´s växellådor och motorer är något av Oves specialitet, och dem kan han mer eller mindre skruva med förbundna ögon. Det är inte många som kan så mycket om Porsche´s teknik och elektronik som Ove kan.
På hyllorna i verkstaden tronar både nyare och äldre Porsche motorer och växellådor i prydliga rader och på det snygga klinkergolvet trängs åtskilliga sällsynta Porsche rariteter med varandra.
http://www.porscheclassic.se/
Porsche 356-motor och lättat racinghandtag
Unik Porsche 911 Targa
Porsche 911 för historisk racing

Fälgfixarna i Helsingborg – fixar alla fälgar

Publicerad 2022.03.09   Av Tobbe
Fälgfixarna i Helsingborg är ett välkänt begrepp bland alla som någon gång kört emot en trottoarkant eller i ett potthål. Som tur är skrapade fälgkanter eller skeva fälgar vardagsmat för Fälgfixarna. 
Men de kan så otroligt mycket mer, de svetsar i och lagar fälgar där stora stycken saknas, de breddar eller t.o.m. smalnar av fälgar om det skulle behövas. 
Men de är även experter på att kunna måla i alla tänkbara färger, från solida färger till chromfärger eller spännande flakehistorier. Och det kräver sin man för att just få fram den hitta den exakt rätta nyansen. 
Om man har särskilda önskemål eller udda färgval, så är allt som behövs någon form av färgprov som de kan läsa ifrån, en färgkod eller numret från en lackkod .
Drivknuten.se fick sina fälgar till sin Trackdaybil riktade, kantlagade, svarvade runda och pulverlackerade i skrikgrön färg. Därefter fick de en omgång med keramiskt lackskydd för att smuts och bromsdamm inte ska fastna. Allt för att de ska vara lätta att tvätta av efter varje körning på bana. Alleggeritafälgarna avfärgades i Fälgfixarnas grymma tvålbad, svarvades till absolut rundhet och perfektion innan de fick ett tunt lager med klarblå pulverlack. Allt för att  spara onödig vikt! 
För räddning av fälgar, kontakta Fälgfixarna
Färgfixarna målar alla färger
Klarblå lackade Alleggerita fälgar av Fälgfixarna
Finish utanpå allt annat

Smålands bil- musik- och leksaksmuseum i Rydaholm

Publicerad 2022.03.08   Av Tobbe
Smålands Bilmuseum är väl värt ett besök
Missa för allt smör i Småland inte Smålands bil- musik- och leksaksmuseum i Rydaholm, ett stenkast norr om Ljungby. Ett museum som har allt för bil och motorintresserade. Här trängs otroliga Ferrari och Alfa Romeo´s med ovärderliga Rolls Royce, Bentley och Auburn, sportbilar, grymma motorcyklar med ännu fräckare mopeder, några t.o.m. i ouppackat originalemballage. De har också något så ovanligt som en dieselmoped som såldes under slogan; "Billigare att köra än att gå"!
Men hur fantastiska bilar, sportbilar, mopeder och motorcyklar det än är så är historierna runt dem ännu mer intressanta och fantastiska. Man skrattar och gråter hejdlöst om vartannat när Ingemar drar sina rövarhistorier... Så passa på och stick dit ett kompisgäng eller motorklubb och boka in en guidad tur. Det blir garanterat ett minne för livet.
Museet är stängt fram till maj för att sedan hålla öppet hela sommaren. Är man en större grupp, kanske det går att övertala om att få komma på en specialguidning. 
Adressen är: Hjortsjö 6, 33017 Rydaholm. Tel. 0472-200 05
Smålands bil- musik- och leksaksmuseum i Rydaholm Facebook

Ingemar, världens roligaste gubbe med sin Lenox och MG
Grym Tomos hoj
Långa rader av fantastiska hojar
Porsche 356
Sprillans ny Monark JLO, inte ens uppackad

Trettondagsträff hos von Braun Sportscars

Publicerad 2022.01.14   Av Tobbe
von Braun Sportcar i Skene är specialiserade på exklusiva sportbilar
von Braun Sportcars kundtidning Sportivo
von Braun Sportscar ger minst en gång om året ut 
sin mycket imponerande kundtidning Sportivo.
Det är numer en tradition att von Braun Sportscar i Skene har Öppet Hus på trettondags afton, och naturligtvis så även i år. Eller mer riktigt, framför allt i år. Och det var två mycket spännande avtäckningar på en och samma dag.
Dagen till ära hade Torbjörn von Braun och hans otroligt duktiga medarbetare ställt upp deras exklusiva RestoMod konceptbil byggd på en Volvo P1800, men nu med tillägget Saint efter Helgonet. Men det är mer "Saint" över denna bilen än man någonsin kan förstå. Hela chassit med kardantunnel, baksäte, hjulhus och motorrum är ombyggt för att passa en betydligt modernare drivlina med en 2.5 liters Volvo-motor. Varenda liten detalj på bilen är egenhändigt tillverkad i den egna verkstaden inklusive kolfiber, enastående plåtarbeten och specialfrästa detaljer. Absolut världsklass på allt.
Därefter var det visning av Clas Müller och von Brauns gemensamma svensk-italienska supersportbilsprojekt BEBI. Den har en helt otrolig historia som startade med att Clas blev inbjuden hem till den legendariska Giotto Bizzarini. Ett möte som skulle bli grunden på ett helt unikt samarbete som sedemera resulterade i denna fantastiska supersportbil.
Den står nu som en fullt körbar prototyp som bjuder på imponerande prestanda. En liten nätt V8 på 2,8 liter levererar runt 500 hästar och vikten är otroligt låga 780 kilo. BEBI ståtar också med världens starkaste kolfibermonocoque. Vi hoppas verkligen att vi får se denna supersportbil i serieproduktion. Besök: von Braun Sportscar

Drivknuten´s drivaxel och drivknutsguide

Publicerad 2021.12.01   Av Peter
Drivknutens guide för sänkta bilar och drivknutar
Drivknuten.se som är specialiserade på delar för bilarnas drivlina har gjort två mycket gedigna guider om problem med drivaxlar på sänkta bilar och varför det är svårt att hitta rätt drivknut till visa bilmodeller.
Drivknuten.se har lång erfarenhet av just drivaxlar och drivknutar, och vet vilka problem som uppstår på vissa bilar och varför det gör det. Guiderna är mycket detaljerade och ingående och belyser verkligen problemen som finns runt dessa reservdelar.


Läs mer på Drivknuten´s bloggar.

Drivknutens DrivknutsguideProblem med sänkta bilar

Copenhagen Historic Grand Prix

Publicerad 2021.08.15   Av Tobbe
Copenhagen Historic Grand Prix är Danmarks häftigaste motorevent
Vi har dessvärre ganska mycket att lära av danskarna, i alla fall när det gäller racing. De lyckas vartenda år köra ett riktigt racinglopp mitt inne i stor-Köpenhamn med raka blås och en tokhög ljudvolym. Copenhagen Historic Grand Prix är verkligen danska motorsportens flaggskepp.

Det känns lite paradoxalt när svensk racing kämpar i motvind mot vansinniga miljö- och bullerkrav, men också med prestige och intriger som närmast hör hemma i en dokusåpa. Och på andra sidan Öresund så lyckas man köra racing mitt i stan utan några bullerrestriktioner och dessutom med alkoholförsäljning inne på tävlingsområdet.
Men det kanske är det som är hemligheten? Danskarnas avslappnade attityd till allt som är krångligt eller närmast omöjligt?
Copenhagen Historic Grand Prix är helt enkelt en folkfest för hela familjen med allt från hoppborgar för barnen till sportbilsutställning, Champagne lounge och så naturligtvis massor av kul och spännande racing.

Sida vid sida tävlar närmast ovärderliga Ford GT med Lotus Cortinor och ettrigt högvarvande hundkojor. Alla får plats och alla får vara med. Självklart är både bilimportörer såväl som märkesklubbar på plats så att alla ska få möjlighet att bekanta sig med sin drömbil.
På plats finns danska och internationella Formel 1-, LeMans- och WTCC-stjärnor som Tom Kristensen, Jan Magnussen, Tom Chilton, John Filippi och Mattias Ekström som ställer upp ideellt och kör ”Race for Riget”, som är ett välgörenhetsarrangemang där hela behållningen oavkortat går till Rigshospitalets barnavdelning.
Publiken betalade för att åka med sina idoler i drömbilar som McLaren, Ferrari 488, Porsche GT3RS, Lamborghini Huracán Performante, Aston Martin, Ford GT40 och den stora publiksuccén KTM GTX/GT2. Totalt inbringade medåkningen förra året nästan en miljon kronor till barnsjukhuset i Köpenhamn.
Årets Copenhagen Historic Grand Prix går av stapeln helgen den 4-6 augusti. Missa det inte för allt i världen! 
Läs mer och boka biljetter på: Copenhagen Historic Grand Prix 2023
Racing mitt i Köpenhamn med Lotus CortinaGrym Formula E från AudiSeat Cupra TCR på Copenhagen Grand PrixRafflande race mitt i Köpenhamn under Copenhagen Historic Grand Prix
map-marker
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram