Gary Thorsson och Tobbe Lannemar håller på att bygga en Audi RS3 GT som uteslutande är projekterad och byggd för den amerikanska tävlingen One Lap of America.
Gary och Tobbe har hållt på med sitt spännande Audi-bygge i flera år. Flera år som kantats av diverse motgångar. Först var det flera beställda delar som aldrig dök upp, därefter kom Corona emellan och stoppade alla försök att få över bilen till USA och då gick det mesta i stå. Men nu återstår inte så mycket efter att bilen slutlackerats och åter är på väg att sättas ihop.
Allt för att köra den legendariska och mytomspunna tävlingen One Lap of America som grundades av Brock Yates under namnet Cannonball. Alltså samma Brock som skrev filmmanuset till filmen Cannonball Run som hette Mitt i Plåten i Sverige. Den legendariska tävlingen kördes tvärs över den amerikanska kontinenten under många år. I baksätet på många bilar satt då den unge Brock Yates junior som numer arrangerar en mer sofistikerad variant under namnet One Lap of America. Det är en tävling som körs på sju olika racerbanor av olika typ där slaget om den snabbaste bilen avgörs. Det är allt från dragracing till time attack, race och drifting, slalom, precisionskörning, Aquatrack och speed trap. Utöver bankörningen tillkommer 550 mil transportsträckor runt halva Nordamerika. Alltihop körs under bara en vecka och en enda uppsättning däck.
I Europa kördes en "tävling" under namnet Cannonball 2000. Vinnaren av den tävlingen var faktisk just Tobbe som rattade en hårdtrimmad Cadillac CTS-V från London till Marbella. I baksättet satt Gary och pillade sig i naveln och käkade mackor i sådär 300 blås. Men det är några år sedan och därmed historia.
Här på hemsidan kommer varje steg av bygget att presenteras med en utförlig beskrivning av varje steg i processen och bilder på varje del och på hur Gary och Tobbe gått tillväga.
Vi hoppas att detta ska kunna inspirera andra och även ge lite tips och idéer om fina lösningar…
Under tiden som killarna plockade ner bilen i molekyler så beställdes det delar från i princip världens alla hörn. Delarna kommer från Australien, USA, England, Slovenien, Frankrike, Italien, Tyskland, Kina, Polen, Danmark och naturligtvis även från Sverige.
Anledningen till att delarna kommer från så många olika håll är för att de sökt helt specifika delar som inte gått att finna någon annanstans än just från det företaget i det landet. Gary och Tobbe har genomgående endast valt att ha det bästa de kunnat hitta inom varje område. Sedan hade det säkert funnits både bättre och kanske även billigare delar på närmare håll, men grabbarna har lagt otroligt mycket tid på att leta efter exakt ”rätt” delar.
De har haft ovärderligt god hjälp av Jonas Thelander på Atracco i Helsingborg som till med att slå i sina program och leta fram rätt- eller någorlunda kompatibla delar. Jonas är själv bilbyggare och förstår därför vad de sökt när de försökt att förklarar hur de tänkt.
Killarna har dessutom den fantastiska förmånen att känna en mängd otroligt duktiga människor, och har dessutom lärt känna ännu fler sedan de startade sitt ”lilla projekt”.
De har dessutom en alldeles egen el- och datatekniker i Stefan Paulsson som löser allt som kräver ström. Och så naturligtvis en allt-i-allo och ivrig påhejare i John Lindau som hjälper till där det behövs.
Någon kanske får intrycket att det skulle vara ett s.k. ”postorderbygge”, men det är inte bara att köpa in en massa prylar. Det ska vara rätt delar och dessutom fungera ihop med andra delar. Så på sätt och vis så kan man säga att det krävs en egentillverkad del mellan två köpta delar, och mängder av tid och analyserande för att komma fram till hur och på vilket sätt det ska lösas. Det ligger många 100-tals timmar av funderingar och slagningar på nätet innan de ens hade köpt och plockat isär bilen. Därefter många hundra timmars funderande under byggets gång för att få allting att passa ihop. Sedan har det dykt upp nya utmaningar under tiden som de behövt fundera ett varv extra runt.
Designern Johan Weijedal fick uppdraget att göra ett designförslag utifrån killarna idéer. Resultatet blev en fullträff och exakt så som de tänkt sig, eller t.o.m. bättre. Så det fick bli målbilden och den stämmer till punkt och pricka med det som nu blir det slutgiltiga resultatet.
Bakvagnen placerades i en jigg för att mäta fram längder och mått på nya länkarmar. De nya länkarmarna skulle alla vara raka vilket de alltså inte är original. Den övre länkarmen är U-formad för att fjädra upp och ner ”runt” det bakre rambenet. Så det innebar också att rambenet måste byggas om i en båge i form av en bro för att länkarmen skulle kunna göras helt rak. Den blir då samtidigt mycket lättare. ”Rambron” gjorde också att det blev mer utrymme runt omkring bakvagnen och det nya arrangemanget för liggande stötdämpare med push-pull arm och länkaget till det.
Grabbarna på R-Tech Solution i Helsingborg svetsade nya länkarmar i flygplansaluminium. De provdrog och hållfasthetstestade svetsarna tills de hittade rätt legering på pinnarna. Till slut så drogs röret ut tills det blev tunnare och gick av innan svetsen släppte.
Nya hubbar i aluminium införskaffades via Atracco och nu håller killarna på att prova ut länkaget till de liggande stötdämparna. Även det uppdraget kommer att mästarna på TIG-svetsning i aluminium, R-Tech Solution att fixa till. Alla bussningar byts självklart ut mot Polyuretan och Oilon.
Även framvagnen har fått helt nya länkarmar i aluminium, bussningar i Polyuretan och specialbyggda stötdämpare. Bromsarna är bytta mot kolfiberskivor och magnesium-ok från Porsches värsta racingbilar. Hubbarna fram kommer från Audi TT RS och de förses med nya hjullager och metallomspunna bromsslangar. Nästa steg är att väga in och justera fram och bakvagn så att alla bärarmar liksom drivaxlar blir närmast vågräta. Det betyder förmodligen att ett antal fästen behöver flyttas och nya infästningar behöver fräsas fram.
Audi´s klumpiga och bedrövliga parameterstyrservo med lägesgivare är ersatt med en liten nätt kuggstångsstyrning. Det är inte bara en enorm viktreducering, det är framför allt ett jättelyft när det gäller känsla i styrningen. Borta är brottandet med ratten och styrningen som ger känslan av att servon rattar emot genom kurvorna. Den nya kuggstångsstyrningen kopplas ihop med en rattstång från Porsche 996 och en styrväxelreducering.
Ratten hamnar nu ungefär 20 centimeter längre bak, men det var också tanken för att sitta längre bak i bilen och samtidigt få rätt position för armarna.
Nästa del kommer att att handla om motorn och hur den byggdes upp. Motororaklet Bengan i Södra Sandby fick det ärofyllda uppdraget!