Sportbilar, supersportbilar och racebilar för alla inbitna sportbilsälskare

Här presenteras löpande bilnyheter och biltokigheter främst om sportbilar, supersportbilar och racebilar eller annat spännande som kan få pulsen att slå snabbare. 

Superbilen Hispano Suiza nu i produktion

Schweizbaserade Hispano Suiza Automobilmanufaktur AG har precis som många andra superbilstillverkare haft en tämligen skakig resa innan de första bilarna nått produktion. Hispano Suiza Maguari HS1 GTC är en superbil som startade som en prototyp 2010 innan den första riktiga prototypen såg dagens ljus 2019. Sedan kom pandemin emellan, men nu är de första bilarna i produktion och under de kommande sex åren ska totalt 300 bilar produceras. 
Superbilen är till måtten enorm med en längd på 5,1 meter och 2,1 meters bredd. Motorn är en 5,5 liters dubbelturbo V10 från Audi/Lamborghini som levererar 1200 hästar med ett vrid på 1100 Nm. Effekten ger imponerande prestanda, vad sägs om 0-100 km/h på 2,8 sekunder med en elektroniskt begränsad toppfart på 360 km/h. 
Prislappen ligger på hiskeliga 22 miljoner kronor.
Supersportbilen Hispano Suiza Maguari HS1 nu i produktion

Lotus presenterar racerbilen Emira GT4

Lotus Emira GT4
Lotus har nu presenterat den helt nya racerbilen Emira GT4, som naturligtvis bygger på nya Emira med den kompressormatade V6-motorn från Toyota som levererar 400 hästar vid 7200 varv. Kraften når bakhjulen genom en sexväxlad Xtrac sekventiell växellåda som växlas med paddlar. Chassit är helt i aluminium och karossen av kompositmaterial. Torrvikten ligger på 1300 kilo. Priset ligger på strax under 2 miljoner kronor men hela årets produktion är slutsåld, så den som vill beställa en bil får snällt vänta till 2023.
Lotus Emira GT4 imponerar på banan
Lotus Emira GT4 framför Type 30 GT från 1965
Porsche går in i Formel 1

Porsche och Audi går in i Formel 1

Normalt skriver vi aldrig om Formel 1, då vi anser att det är för mycket politik och för lite motorsport. Men när Porsche och Audi aviserar att de går in som motorleverantör i Formel 1 till 2026 blir det lite intressantare. Ryktet om har cirkulerat länge och anledningen till att det officiella beslutet dröjt beror dels på att motorreglementet för Formel 1 till 2026 inte varit färdigt och att det påverkar företagens andra racingåtaganden. 
Nu blir det nog tyvärr inga egna bilar, men inledningsvis kommer Porsche kommer att leverera motorerna till Red Bull teamet. Däremot finns det inga uppgifter i nuläget om Audi kommer att bygga en delvis egen motor eller inte.
Under 80-talet levererade TAG/Porsche F1-motorerna till McLaren som vann totalt 24 lopp mellan åren 1984 och 1987 och dessutom tog hem konstruktörsmästerskapet både 1984 och 1985.
Porschemotorer i Red Bull Racing till 2026

Lamborghini Huracán GT3 EVO2

Lamborghini har nu presenterat den nya Huracán GT3 EVO2, designad och utvecklad av Squadra Corse från Sant'Agata Bolognese som är baserad på Huracán STO och en uppföljare till den tidigare Huracán GT3 EVO. Den har helt nya aerodynamiska lösningar som takscoopet som leder kall luft direkt in till motorn som fått ett helt nyutvecklat insugssystem med tio separat elektroniskt manövrerade spjällhus och titanventiler. 
Ett helt nytt kolfibergolv belagt med höghållfast Zylon-fiber ger tillsammans med den nya diffusorn en betydligt förbättrad downforce än nuvarande generation GT3 EVO. 
De första bilarna levereras ut till kunderna under hösten 2022, och premiärracet för den nya modellen blir Rolex Daytona 24 Hours i januari 2023.
Lamborghini Huracan GT3 EVO 2
Cockpit i Lamborghini Huracan GT3 EVO 2
Lamborghini Huracan GT3 EVO 2 levereras under hösten 2022
Mercedes AMG GT Track Series för bankörning

Mercedes AMG GT trackdaybil

Mercedes AMG GT Black Series har fått en storebror i den nya AMG GT Track Series som är limiterad i en upplaga på 55 numrerade bilar och enbart avsedd för bankörning. AMG GT Track Series är den mest kraftfulla kundsportbilen som någonsin har utvecklats av Mercedes-AMG, och den är designad för användning under bandagar och klubbsportevenemang.
Motorn är densamma som i AMG GT Black Series, dvs 4-liters V8:an med dubbelturbo, men som masserats för att kräma ut ytterligare några hästkrafter och ännu högre vrid. Motorn lämnar numer 734 hästar och 850 Nm. Växellådan är en sexstegad sekventiell Hewland racinglåda, till det ett nyutvecklat traction control-system med tolv olika lägen och justerbara fyrvägs Bilstein racingdämpare. Fälgarna är smidda och frästa för högsta hållfasthet och lägsta möjliga vikt och är i 18 tum för att stämma bättre med marknaden utbud av racingdäck.
Merparten av karossdelarna i AMG GT Track Series är i kolfiber, som motorhuven, fronten, splitter, trösklar, bakluckan, vingen och naturligtvis även inredningen. Det gör att vikten stannar på exakt 1400 kilo. De första bilarna kommer att levereras redan i april-maj 2022 och prislappen hamnar på strax under 4 miljoner kronor.
Marcedes AMG GT Track Series motorhuv i kolfiberMercedes AMG GT traction controllMercedes AMG GT Track Series förarmiljö
Ferrari 296 GT3

Ferrari 296 GT3 första designutkast

Ferrari håller nu som bäst på att skissa på efterträdaren till 488 GT3, som varit den mest framgångsrika Ferrarin genom historien med 429 vinster totalt av 770 starter. Inspirationen och grunddesignen kommer från 1963 års Ferrari 250 LM. Motorn blir 120 graders V6:an från 296 GTB utan Hybridförstärkning. Karossbreddningen är minst sagt väl tilltagen. Vi ser fram mot att de första riktiga bilderna släpps.
Designskiss på Ferrari 296 GT3
Hyperion XP-1 Superbil på vätgas
Hyperion XP-1 accelererar som en superbil
Hyperion XP-1 grymma glastak
Den futuristiska inredningen i Experion XP-1
Från Ohio i USA kommer Hyperion XP-1 som är något så ovaligt som en vätgasdriven superbil. Den har varit under utveckling i ett antal år, men nu så ska produktionen vara igång av de första av de 300 bilarna som ska tillverkas. Fördelen med vätgas kontra batteribilar är att vikten blir mycket lägre just för att man slipper släpa på batterivikten, att den går mycket snabbare att tanka och räckvidden blir så oändligt mycket längre. Hyperion XP-1 laddar sina bränsleceller och tankas med vätgas på c:a 5 minuter, och räckvidden blir hela 160 mil. Nackdelen är idag främst att det är väldigt glest mellan tankställena och att den vätgas som framställs idag produceras med hjälp av fossila bränslen vilket medför stora koldioxidutsläpp. Alltså ungefär som att tillverka elbilar med den miljöpåverkan som brytningen av kobolt i Kongo och Marocko innebär. Vilket brukar "glömmas bort" när man pratar om elbilarnas förträfflighet.
Hyperion-XP-1 designstudie
Om vätgasen istället framställs med hjälp av kärnkraft eller förnybar energi så är den närmast helt fri från koldioxidutsläpp och benämns som grön vätgas.
Hyperion XP-1 har förutom den imponerande räckvidden många intressanta lösningar och imponernade prestanda. Tvärt emot elbilar, så ökar faktiskt räckvidden när temperaturen sjunker. Bilen är fyrhjulsdriven och accelererar 0–100 km/tim på under 2,2 sekunder med en toppfart på 355 km/h. Totalvikten för Hyperion XP-1 ligger på 1032 kg. "Sidepodden och sidopanelerna är försedda med solceller och har s.k. aktiv aerodynamik för att förbättra kurvegenskaperna. 

För alla tvivlare så kan vi berätta att bilen kördes till Consumer Electronics Show i Las Vegas förra året. Och ljudet, ja helt oförglömligt, som ett jetplan ungefär...

Vintertest med superbilen De Tomaso P72

Vi är många har väntat och hoppats på att en ny De Tomaso Pantera någon gång skulle återuppstå eller presenteras. Men den De Tomaso P72 som plötsligt visades upp på Goodwood Festival of Speed för några år sedan, har egentligen ingenting alls med Alejandro de Tomaso anrika märke att göra. Många år efter De Tomaso´s konkurs 2004 så köptes spillrorna av den gamla fabriken tillsammans med namnrättigheterna upp av ett konsortie.
De Tomaso P72 är en helt nybyggd bil med inspiration ifrån 60-talsmodellen De Tomaso P70 och fick inledningsvis drivlina och chassi från supersportbilen Apollo Intensa Emozione med V12-motor från Ferrari på 791 hästar.
DeTomaso P72 inredning i superbilsklass
Men nu efter ytterligare två års utveckling är motorn bytt till en Ford V8 på 700 hk och bilen har fått en helt ny kolfibermonocoque. Kvalitén på interiör och detaljer är närmast i nivå med Pagani.
De 72 bilar totalt som var planerade, skulle byggas i USA men pandemin satte stopp för det och Capricorn Group har meddelat att de istället kommer att produceras i en helt nybyggd fabrik i närheten av Nürburgring. Capricorn Group har lång erfarenhet av supersportbilar och racebilar och ligger bl.a. bakom LeMans vinnande Porsche 919 LMP1. Håll till godo med en film från vintertester i Schweiz, naturligtvis alldeles för kort, men ändå härligt kittlande.

Inredningen i De Tomaso P72 är imponerande
Den nybyggda fabriken som ska tillverka De Tomaso P72
Slutkontroll av nybyggd De Tomaso P72
Nya Chevrolet Corvette Z06 med ny motor

Chevrolet Corvette Z06

Nya Chevrolet Corvette Z06 årsmodell 2023 får den helt nya 5,5 liters LT6-motorn som härstammar från Corvettes racebil C8.R. Med 670 hästar vid 8400 rpm så är det den kraftfullaste sugmotor V8:an som någonsin producerats. Z06:an har fått större luftintag på sidorna och omarbetad bakände och front, och den ser mer aggressiv ut, men det är ganska oväsentligt, det är ändå motorn som får alla applåder och busvisslingar.
Chevrolet Corvette Z06 med LT6-motor
Chevrolet Corvette överliggande kamaxlar med motorcykelteknik

Porsche Cayman GT4 RS

Nya Porsche 718 Cayman GT4 RS är en tuff uppstickare som med 911 GT3:ans Cup-motor helt plötsligt blev snabbare än storebror. Vi känner igen det från Lamborghini när Huracàn blev snabbare än Aventador. Så kan det naturligtvis inte vara, så Aventador fick 4-hjulsstyrning och ständigt mer motoreffekt. Porsche fick förbättra allt med 911 GT3 för att klara av lillebror och så var ordningen återställd. På Nurburgring så kliver 911 GT3 in på 6:59.927 och lillebror Cayman GT4 RS behöver ytterligare 10 sekunder.
Men Cayman GT4 RS är otroligt välbalanserad med sin mittmotor och har med den nya GT3 motorn fått 500 hästar. Med en vikt på 1415 kg så klarar den sprinten  från 0 till 100 km/h på bara 3.4 sekunder
Interiören i Porsche Cayman GT4 RS
Porsche Cayman GT4RS är den ultimata sportbilenPorsche 718 Cayman GT4 RS
Ford GT Alan Mann Heritage Edition

Alan Mann hyllning

På Chicago Auto Show nu i februari så presenterade Ford sin hyllning till Alan Mann Racings lätta 1966 Ford GT racerbil med en Ford GT i Alan Mann Heritage Edition. Modellen tillverkas i en begränsad upplaga i en ilsket signatur röd och guldiga lack med inslag av kolfiber. Interiören är specialdesignad just för denna modellen med stolar klädda i Alcantara med sömmar i rött och guld.
Det var Alan Mann Racing i England som hjälpte Ford förbättra chassiegenskaperna på Ford GT40 som banade vägen till trippelsegern i LeMans 1966.

Lamborghini hybrid

Det har rått lite av förvirring runt Lamborghinis statement strax före jul om att Lamborghini helt skulle sluta med förbränningsmotorer. Mer riktigt är att Lamborghini slutar med bilar som enbart drivs av rena förbränningsmotorer, alltså att framtidens modeller kommer att vara plug-in-hybrider alternativt laddhybrider. Lamborghini arbetar just nu med ersättaren till Aventador, som har arbetsnamnet Ultimae. Troligen får vi se den redan till hösten och det blir Lamborghinis första riktiga plug-in modell med en helt nyutvecklad V12-motor på 769 hästar med elförstärkning. Samma motor hamnar i Aventador-baserade banbilen Essenza SCV12, men får där istället 830 hästar utan elförstärkning eller turbo.
Även Huràcans ersättare får en helt nyutvecklad V8-motor som varvar 10.000 varv och lämnar runt 850 hästar plus förstärkningen från elsnurran då den också blir en laddhybrid. 
Lamborghini Aventadors ersättare blir en plug-in-hybrid
Ferrari 296 GTB Hybrid

Ferrari 296 GTB hybrid

Ferrari 296GTB är avstampet för en helt ny era för den italienska sportbilstillverkaren. Den har nämligen fått en mittmonterad nyutvecklad V6-motor med turbo i kombination med hybridteknik.
Elmotorn är placerad mellan motorn och den 8-växlade dubbelkopplings automaten. Den sammanlagda effekten blir 819 hästar vilket borde ge fantastiska prestanda. Bilen är bakhjulsdriven och torrvikten ligger på 1430 kg.
0-100 km/h går på 2,9 sekunder, 0-200 km/h på 7,3 sekunder och toppfarten över 330 km/h.
Priset i Sverige lär hamna på runt 3 miljoner kronor, men då ingår sju års fri service.
Ferrari 296 GTB Hybrid bakifrån
Instrumenteringen i Ferrari 296 GTB
Inredningen i Ferrari 296 GTB Hybrid
Copyright © GTracing.se
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram
X