Dags för motorn…

Då har vi slutligen rivit motorn, och det såg egentligen inte alls illa ut. Den har gått 13.000 mil, men oljebytena verkar ha skötts liksom att kamkedjan och kamdreven bytts. Men vi kan inte lämna något till slumpen när varenda liten detalj på hela bilen är minutiöst genomgången, så därför byter vi samtliga rörliga delar utom vevaxeln som faktiskt är smidd och i bra skick.

Efter flera tips så fick vi kontakt med motorbyggaren Bengan som driver Bengan Racing i Södra Sandby. En riktig motorbyggare av ”old School” som bygger racemotorer hela dagarna. Noggrann, kunnig och påläst med rätt attityd. Att han sedan har en skön humor och nära till skratt gör saken inte sämre.

Då vi inte ska ha någon överladdning utan istället fokuserar på hållbarhet i en rapp sugmotor med jämn vridmomentkurva, så har Bengan bestämt förutsättningarna för hur motorn ska byggas upp. Det blir smidda kulpenade I-profilstakar, smidda högkompkolvar, ventiler i Inconel och ARP-bultar rakt igenom. Som kronan på verket ska vi montera en stålgördel i botten för att minimera flex i vevaxeldelen – allt för högsta möjliga hållbarhet.

Bengan ska porta toppen och slipa in ventilsätena för perfekt flöde och täthet. Vevaxeln balanseras tillsammans med vevstakarna för optimal perfektion och utjämning. Knappt mätbara minsta lilla obalans tar effekt, minskar möjligt varvtal och kortar motorns livslängd avsevärt. Vi återkommer med hur vi går tillväga när vi sätter ihop motorn och kanske kan vi dela med oss av lite små tips och trix.

gtracingse

Kommentera

%d bloggare gillar detta: