Ännu mer kolfiber…

Det går inte alltid som man tänkt sig, men någon enstaka gång går det betydligt mycket bättre än vad man ens kunnat drömma om.

Vi har ett tag haft mycket funderingar och en hel del huvudbry med bromsskivorna bak. Vi har redan från start bestämt att de skulle flyttas in till diffen. Dels för att minska den ofjädrade viken ihop med att reducera vikten totalt, men också för att centrera den vikt som är oundviklig så långt in mot mitten av bilen som möjligt.

Enda bekymret med det är att utrymmet i bakvagnsupphängningen är begränsat till en maximalt 190 mm stor – eller rättare sagt liten bromsskiva. I och för sig behövs inte så särskilt stor skiva bak då vi har kolfiberskivor fram som står för runt 70 % av bromskraften och att vi dessutom reducerat bilens vikt så pass mycket. Men vi har ändå haft en hel del huvudbry med att hitta rätt bromsskiva, men som sagt vi söker lösningar och fastnar inte i problemen…

När vi träffade Fredrik Wettermark på Composite Design, så hade han helt plötsligt en lösning med kolfiberskivor även bak. Han har nämligen fått tag i bakade kolfiberplattor som lämpar sig att svarva och fräsa fram i rätt mått för att bli bromsskivor.

Vårt spånande med våra sponsorer hjälper oss framåt med ständigt nya och fantastiska lösningar som vi knappt trodde kunde vara möjliga. Nu har vi förärats med bromsar i kolfiber runt om. Ibland går det faktiskt bättre än väntat, väldigt mycket bättre.

Nu ska vi bara ha tag i lämpliga ok bak så är bromseriet i box, men vi tittar på några spännande lösningar även där.

Vi fortsätter upprepa vårt mantra; Starka företag och dess varumärken växer och utvecklas tillsammans!

gtracingse

Kommentera

%d bloggare gillar detta: