Karossarbete

Parallellt med allt annat håller vi på att passa Audi RS3 in karosskitet från Xclusive Customz. Passformen är faktiskt riktigt bra, men det är ändå en del justeringar som måste göras. Karossdelarna som skärmbreddare och trösklarna ska slipas ner så de blir kniveggsvassa i kanterna innan limningen mot karossen, annars bygger de ut för mycket och måste spacklas betydligt mycket mer. För att få delarna att fästa ordentligt så slipar vi helt plåtrent och använder ett tvåkomponents karosserilim från Würth som heter Powerbond. I kanterna lägger vi en tunn strimma glasfiberspackel som inte sjunker för att plana ut och på så sätt minimera efterspackling.

Själva fronten kan vi inte passa in och montera innan vi fått kolfiberhuven, men den är på väg, så snart är det dags att passa in även den. Bakstötfångaren med integrerad diffuser har ett uttag för dubbla slutrör längst ut till vänster, men då vi ska ha sex pipor ut i mitten måste vi plasta av öppningen och gjuta tre stycken nya för att kunna montera in öppningarna där de ska vara och så plasta igen det ursprungliga hålet som inte används.

Till det blir det en splitter i fronten och utmed sidorna som Composite design i Arlöv ska tillverka.

För att balansera ut takvingens tryck på bakaxeln, så gör vi först en splitter till fronten i marinplyfa som vi slitsar avlånga hål i för att kunna justera fram och tillbaka med olika långt utstick för att hitta balansen mot bakvingen. När vi hittat rätt gör grabbarna på Composite Design en riktig splitter i kolfiber i rätt mått, med rätt profil på kanten och med rätt avstämt utstick.

Arbetet går vidare…

gtracingse

Kommentera

%d bloggare gillar detta: