Hållfast fasthållning…

I jakten på lägre vikt – men främst för hög hållfasthet och rätt materialsammanlänkningar så har vi valt olika material i bultar, muttrar och brickor.

Det är aldrig bra att kombinera och montera ihop komponenter av t.ex. aluminium och stål. Ihop med vatten, salt och luftens syre så bildas galvaniska strömmar som offrar den vekaste metallen som i detta fall är aluminiumen. Vi såg det väldigt tydligt när vi skruvade isär bakvagnen där stålbultarna håller ihop aluminiumkonstruktionen. Aluminiumen var på sina ställen hårt anfrätt och lämnade ett fint ”mjöl” efter sig. Precis som båtmotorer som vanligtvis är byggda i aluminium, sätter man fast offeranoder i zink som ”äts” upp först så att aluminiumen inte ska påverkas.

Vi har därför valt att använda stålbultar överallt där stål monteras i stål och aluminiumbultar mellan aluminiumdetataljer. För alla infästningar som förbinder aluminium och stål använder vi titanbultar och naturligtvis där det krävs större hållfasthet. I hela framvagnen har vi valt ARP bultar i stål med mässingskonor från TyrolSport.

Därutöver har vi bytt ut eller kapat de bultar som är för långa. Det finns ingen vits att ha långa utstick på bultarna och därigenom har vi sparat in någonstans runt 10-15 kilo. Bytet från stålbultar till aluminium och titan har sparat in ytterligare lika mycket vikt, att sedan de guldeloxerade aluminiumbultarna, titanskruvarna och ARP-bultarna är så vackra att man får ont i ögonen – det får man på köpet så att säga.

gtracingse

Kommentera

%d bloggare gillar detta: