Aerodynamik

Vi har nu varit hos Composite Design i Arlöv och diskuterat aerodynamik, vingprofiler, splitter och vikt. Vi blir ännu tryggare i vår övertygelse om låg ofjädrad vikt och balans i bilen efter diskussioner med Fredrik Wettermark, som är en outtömlig källa till kunskap inom området. De tillverkar merparten av karossdelarna i kolfiber till Koenigsegg i lokalerna vilket ger upphov till än mer diskussioner om vilken skillnad kolfiber gör och hur man kan använda det på rätt sätt.

Vi har nu fått vingen i kolfiber med oss och ska nu titta på fästen i taket för att få rätt placering för att göra mest nytta. Vingprofilen bygger på Fredriks gamla vingprofil i aluminium men har naturligtvis blivit väldigt mycket lättare – och starkare – i kolfiber. Det första man slås av är egentligen hur ”liten” den är i förhållande till många andra vingar, men den är beräknad att göra sitt jobb utan problem. Faktum är att vi måste arbeta en hel del med frontspliten för att balansera bilen rätt då vingen alstrar ett stort marktryck som ökar kvadratiskt med hastigheten. Nu blir det till att bygga en enkel frontsplitter i marinplywood, innan Composite Design gör den slutgiltiga i kolfiber, och prova den i olika hastigheter med olika långt utstick på splittern för att hitta rätt balans mot bakvingen.

Det går alltså inte bara att köpa en vinge och montera dit den och tro att allt är frid och fröjd. Vingens profil, lutning, längd och placering i förhållande till bakaxeln och frontsplittern påverkar liksom inom vilket hastighetsspann man har tänkt att den ska fungera bäst. Vem sa att det var enkelt..?

gtracingse

Kommentera

%d bloggare gillar detta: